Mala škola ishrane u trudnoći

Trudnoća je zahtevan proces za organizam žene; period intenzivnog fetalnog rasta i razvoja, ali i period brojnih fizioloških i psiholoških promena majke.

Uspešna trudnoća započinje i pre samog začeća, a adekvatni unos esencijalnih makro i mikronutrijenata u trudnoći ima ključnu ulogu u očuvanju zdravlja i majke i deteta. Zbog toga je vrlo važno pratiti i proceniti kada je potrebno uneti neke promene, kako bi se poboljšala ishrana majke, kako pre, tako i tokom trudnoće.

Raznovrsna, uravnotežena ishrana bogata belančevinama, mineralima i vitaminima, osnova je zdravlja trudnice i u većini će slučajeva obezbediti dovoljan unos gotovo svih esencijalnih materija.

Ishrana je takođe glavni modifikujući faktor, koji utiče na razvoj fetusa, pa samim tim ima dugoročne posledice na dijete. Naime, dete raste i menja se u majčinom stomaku, koristeći brojne nutrijente majke. Majka stoga mora da nadoknadi sve te nutrijente kako bi ostala zdrava i imala dovoljno snage da iznese trudnoću bez neželjenih posledica.

Osim pravilne ishrane, pažnju svakako treba obratiti i na brojne druge faktore koji utiču na zdravlje majke: navike majke (pušenje, alkohol, razne dijete, vegetarijanstvo, preskakanje obroka…), gojaznost, anemija, pothranjenost, prethodna istorija bolesti deteta s defektom neuralne cevi, metaboličke bolesti i dr.

Nutrijenti koji zahtevaju posebnu pažnju u trudnoći

Adekvatna ishrana trudnica i mladih majki izuzetno je važna za rast i razvoj njihova deteta. Zbog toga je jako važno da se svakodnevno u organizam unese dovoljna količinu svih makro i mikro nutrijenata. U nedostatku jednog nutrijenta funkcija svih ostalih nije u potpunosti zadovoljena, što može da utiče na zdravlje i majke i deteta.

Makronutrijenti

Proteini

Jedinica fetus/placenta tokom trudnoće potroši skoro 1 kg proteina, od kojih je većina potrebna tokom poslednjih 6 meseci. Zbog toga se trudnicama preporučuje dnevni unos proteina od 1.1 g/kg telesne mase.

Ugljeni hidrati

Unos ugljenih hidrata u trudnoći povećan je do 175 g/ kg, što se preporučuje da se unese putem visokokvalitetnih namirnica, kao što su voće, povrće i žitarice celog zrna. Sa druge strane, visokorafinisane ugljene hidrate treba izbegavati. Unos vlakana, koja zajedno sa adekvatnim unosom tečnosti mogu da spreče ili umanje zatvor kod trudnica, treba povećati do 28 g dnevno.

Masti

Transmasne kiseline, koje mogu da utiču na fetalni rast i razvoj, prelaze kroz posteljicu proporcionalno njihovu unosu. S obzirom na to, ali i naučno dokazan nepoželjan efekat na kardiovaskularni sistem, kako trudnice, tako dugoročno i deteta, njihov unos svakako treba smanjiti. Osim toga, u prvom trimestru nije potrebno pojačati dnevni kalorijski unos hrane. U drugom i trećem trimestru potrebno je unos kalorija povećati za 340 do 450 kcal dnevno, što se postiže jednim dodatnim međuobrokom dnevno.

Mikronutrijenti

Trudnicama s dobro izbalansiranom ishranom možda neće biti potreban dodatak ishrani u vidu multiplih mikronutrijenata da bi zadovoljile svoje dnevne potrebe, ali u današnjem stresnom i ubrzanom načinu života individualni pristup trudnici veoma je važan. Posebno je potrebna veća pažnja rizičnim grupama trudnica, kao što su trudnice s višeplodnom trudnoćom, trudnice koje puše, adolescenti, vegetarijanke, trudnice sa gastrointestinalnim hroničnim bolestima,…

Imajući to na umu, korisna intervencija može biti kvalitetan, pravilno odabran dodatak ishrani, specijalno prilagođen potrebama trudnica i dojilja.

Gvožđe

Gvožđe je jedan od najvažnijih mikronutrijenata u trudnoći. Podjednako je potrebno za feto/placentalni razvoj i za sintezu crvenih krvnih zrnaca majke. U trudnoći se zato preporučuje povećani unos gvođža do 15 mg dnevno, kako bi se sprečila moguća anemija. Trudnicama, koje su inače sklone anemiji, preporučuje se pojačani unos gvožđa, između 30–120 mg dnevno, do korekcije anemije.

Kalcijum i vitamin D

Fetalni skeletalni razvoj zahteva oko 30 g kalcija tokom prvog trimestra trudnoće, a ukoliko majka ne unosi dovoljnu količinu kalcijuma u organizam, fetus će svoje potrebe nadoknaditi iz majčinih zaliha. Preporučeni dnevni unos kalcijuma u trudnoći, za trudnice između 19-50 godina starosti, iznosi 1000 mg dnevno. Vitamin D pomaže u ugradnji kalcijuma u kosti, a preporučeni dnevni unos za sve žene reproduktivnog perioda tokom trudnoće i dojenja iznosi 600 internacionalnih jedinica.

Folna kiselina

Folna kiselina, vitamin iz grupe B vitamina, od posebnog je značaja za rast i razvoj fetusa. Folna kiselina važna je za pravilnu pripremu organizma žene na začeće, ali i pravilan rast i razvoj ploda. Tokom trudnoće potrebe za folnom kiselinom povećavaju se gotovo 100%. Preporučeno je uzimati 400-800 μg folne kiseline u obliku suplemenata 4 nedelje pre začeća, kao i  dva do tri meseca nakon začeća, kako bi se smanjio rizik za defekt neuralne cevi deteta. Osim toga, folna kiselina ima važnu ulogu u stvaranju krvnih zrnaca, sintezi nekih aminokiselina, kao i normalnom funkcionisanju nervnog sistema.

Holin

Holin je esencijalni nutrijent koji se transportuje sa majke na dete. Dovoljna količina holina jako je važna za razvoj centralnog nervnog sistema, a ima i uticaj na kognitivne funkcije deteta.

Cink

Cink je jedan od mikronutrijenata koji je esencijalan za normalan razvoj deteta i deluje kao mineral regulator brojnih funkcija u organizmu.

Jod

Nedostatak joda ima podjednako teške posledice za majku i za dete, uzrokujući hipotireoidizam. Zato preporučeni unos tokom trudnoće iznosi 220 μg, a tokom dojenja 290 μg. Hrana, koju trudnica konzumira, treba da sadrži normalne količine soli. U prošlosti se, zapravo, smatralo da je za trudnicu dobro da uzima manje količine soli, međutim novija  istraživanja su pokazala da je za trudnicu najbolja normalno soljena hrana.

Nutricionisti i ginekolozi slažu se da je u trudnoći potrebno pripaziti na kvalitet, ali i kvantitet unete hrane. Trudnica ne mora „da jede za dvoje“, već mora u organizam da unese dovoljno kvalitetnih sastojaka kojima će prehraniti dva organizma – svoj i detetov.

Danijel Bursač, dr. med., spec. ginekologije i opstetricije, KB Merkur, Zagreb